TRAINING

Praktijk van de manager

Praktijk van de manager

Doelgroep: middenkader (afdelingshoofden of teammanagers uit 1 organiatie)
Groepsgrootte: maximaal 12 deelnemers
Onderwerp: eigen dilemma’s uit de praktijk
Doel:
leren van elkaar

In deze hectische tijden is de rol van manager binnen de zorg niet altijd makkelijk. Hoe hou je als manager zelf de regie en helikopterview, terwijl je door de dagelijkse praktijk soms lijkt te verzuipen in ad hoc acties? Hoe motiveer je medewerkers, terwijl je ziet dat ze een stevige werkdruk ervaren. Tijdens deze praktijkgerichte trainingsdag staan jouw persoonlijke dilemma’s uit de praktijk centraal.

In een vertrouwelijke sfeer brengt iedere deelnemer zijn dilemma in om samen met collega’s te reflecteren op de eigen rol. In de vorm van intervisiemethodieken, individuele feedback en rollenspelen wordt dit proces begeleid door een ervaren managementtrainer. Je krijgt niet alleen praktische handvatten van de trainer, maar leert vooral ook hoe je van elkaar kunt leren.

Programma workshop “De praktijk van de manager”

  • Inleiding (voorstellen, inventarisatie verwachten en leerdoelen)
  • Iedere deelnemer schetst kort een persoonlijk dilemma vanuit zijn rol als manager (vaak ontstaat hier al veel herkenning onderling)
  • Met behulp van intervisiemethodieken worden enkele dilemma’s verder uitgediept. Het doel is de inbrenger te laten reflecteren op zijn eigen rol, gedrag en aanpak.
  • Andere dilemma’s zijn meer gericht op managementvaardigheden. De trainer geeft dan praktische handvatten bij het dilemma (bijvoorbeeld gesprekstechnieken) en geeft de gelegenheid om het nieuwe gedrag in een veilige omgeving te oefenen en wederom te leren van elkaar (bijvoorbeeld door praktijkgerichte rollenspelen).
  • Een open debat over de rol van managers. Wat maakt de rol soms lastig en hoe kunnen we hier anders mee omgaan? (leren van elkaar!)
  • Evaluatie van de dag (centraal staat wederom de vraag: Wat ga je nu in de praktijk anders doen?)

Werkwijze workshop “ de praktijk van de manager”

  1. Intakegesprek met direct leidinggevende (klik hier voor afspraak)
  2. Offerte op maat
  3. Voorbereidingsopdracht voor deelnemers (leerdoelen, wensen en praktijksituaties)
  4. Start training
  5. Evaluatiegesprek met opdrachtgever